ROTI MIXCOCO

Roti...roti..roti mixcoco...ada macam yg jual kat kedai tak...tgk kawan - kawan buat roti,aku pun nak buatlah..hihi..sebelum buat ,bagi pilihan kat anak - anak,nak roti yang mana..diaorg terus berkata "nak roti Mixcoco"....ok siap..aku menguli roti ini pada malam hari..esok boleh buat sarapan untuk anak - anak ke sekolah..ok jom kita layan resepi Roti Mixcoco ini..sesiapa yang berkenan..trylah ya..


RESEPI ROTI MIXCOCO

Bahan - bahannya :
  • 200 gm tepung roti @ tepung gandum
  • 1 1/2 sudu teh yis (mauripan)
  • 1 1/2 sudu teh butter ( cairkan dahulu)
  • 1/2 sudu teh bread improver (pemantap roti / x de x pe )
  • 1 sudu teh gula
  • 1 biji telur (pukul dgn garfu)
  • 45 ml susu segar
  • 55 ml air suam
  • Sedkit kaya di jadikan inti ( ikut suka )
Caranya :
  1. Masukkan air suam & gula dalam mangkuk...gaul sampai hancur & masukkan yis & tutup dgn piring,biar ia kembang & berbuih.
  2. Satukan bahan - bahan kering dalam mangkuk ..& masukkan susu segar,telur, butter cair & air yis tadi,uli sampai berkilat,kalau melekat di tangan..tambahkan sedikit tepung & uli.
  3. Bila dah siap timbang 40gm & leperkan & masukkan inti..susun di atas dulung,kasi jarakkan ya..biarkan 45 minit /kembang.
  4.  Bila nak bakar paipkan mixcoco atas roti.
  5. Bakar 150' - 15 minit (keluar dari oven sapukan sedikit butter / bagi kilat jer)
Bahan untuk topping :
  • 50 gm butter
  • 45 gm gula kastor
  • 50 gm tepung gandum *
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar serbuk koko *( ayak bersama )
  • 1/2 sudu teh esen vanila
Caranya :
  1. Pukul butter & gula sampai kembang
  2. Masukkan telur , esen vanila pukul sekejap & masukkan tepung / serbuk koko.
  3. Masukkan topping dalam piping beg & paipkan atas roti
Susun dalam dulang,jarakkan..& biarkan roti kembang....

Paipkan topping di atas roti sebelum di masukkan dalam oven..

Taraaaaaaa..ni hasilnya..berputar2 topping...jgn terlebih putar udahlah..nanti pening bila makan..hihi

Anak - anakku sedang menikmatai Roti Mixcoco sebelum ke sekolah..termasuk yang ci Aidil tu...( jgn pandang bantal busuknya di atas meja..sila abaikan..hihi )
( sebelum makan aku panaskan dalam 8 minit...sbb buat malam)



4 ulasan:

Nieza berkata...

sedapnya roti itu...gebus jer..:)

Zai berkata...

wah gebu tu...akak punyer krim tu tk cairek...saya buat kenapa cair,meleleh...tp ada rasa la....nyumnyumnyum

Badariah berkata...

nieza:macam roti2 lain gak..gebu gebas..hihi
jom try :D.

Badariah berkata...

zai:zai dah buat ya...nape ya topping/cream zai cair..zai putar lama ker @ telur yg zai gunakan besar punyaa..nanti ada masa zai try lagi ya...caiyook2