Puding nenas..

Assalamualaikum..salam bersiaran , semoga di hari rabu ini anda semua ceria - ceria sokmo...tak mo muram2 & susah hati ya..alhamdullillah , perkara yg sudah berlaku biarkan ia...semoga hari - hari mendatang akan mematang kita...Oklah dengan cuaca yg panas ni , tekak ni dok gatai nak makan yg sejuk2 je..puding yang menjadi pilihan ku ialah PUDING NENAS....


senang sangat nak buat puding ni & cepat je licinnnn / abis di kejakan oleh anak2..diaorang kata macam aiskrim tau..rasa Puding Nenas ini  masam manis cukup semua rempahnya..tapi yang pasti puding ini enak di makan ketika sejuk ( baru kuar dari peti ais )...Untuk nenas boleh ditukarkan pada buah peach , limau..ikutlah selera masing2...janji boleh di makan...Tang hiasan tu , ingat nak letak lebihan nenas tapi habis buat air , untuk minum tengahari ,bubuh ais batu..peh!! tak terkatalah..lupa lak nak snap gambarnya..lain kali ya..oklah jom kita layan resepinya...


RESEPI PUDING NENAS
(sumber : Ole2 Summer Cake )

Bahan A :
  • 1 bungkus agar-agar tali 37.5
  • 1 1/2 cawan gula ( ikut kemanisan masing2 )
  • 4 1/2 cawan air
Bahan B :
  • 1 cawan susu cair
Bahan C :
  • 5 keping nenas dalam tin ( guna nenas yg asli lagi ok )
  • 2 sudu besar tepung kastard ( bancuh dengan 2 sudu besar air )
  • 1 cawan air nenas dalam tin
  • 1 sudu esen nenas ( x bubuh pun x pe )
Caranya :
  1. Masak agar-agar & gula hingga hancur & sebati.
  2. Setelah masak bagikan kepada 2 bahagian / periuk
  3. Kisar nenas & air nenas
  4. Masukkan bahan B dalam periuk 1
  5. Masukkan nenas yang di kisar & tepung kastard dalam periuk 2..panaskan dengan api kecil , dalam 3 minit.
  6. masukkan puding dalam acuan kegemaran & masukkan dalam peti sejuk biarkan separa keras..
  7. masukkan bahagian 2 & masukkan dalam peti biarkan keras..
  8. Bolehlah makan & hias mengikut kreativiti masing2...

Sumber google

Nenas dalam tin..cari kat pasaraya..cepat2

*********************

5 ulasan:

Naz berkata...

Bada, nanti tepek resepi eh.. Naz suka yg ada nenas2 ni...best tgk gambar tu.. Kalau dpt ngap lagi best..hihihiii..

Noriz berkata...

mak aiii...geram nye tengok!
sya mmg hantu nenas...siap ada hias coklat plak...adehhhh

AZLINA berkata...

Assalamualaikum...terasa rasa pulak kat tekak ni puding nenas tu, esok nak kena cari nenas nie..

Badariah berkata...

Naz
***
alhamdllh,hari ini kita free...dapatlah tempek resepi...jom ada masa naz try ya..kalau terasa nak cepat ngap,jomlah umah kita...hehe

Badariah berkata...

Noriz
*****
tergoda ek...hihi
jom noriz kasi selepahkan dapo..anda berani???..coklat lebihan deko kek,bantai je,buat penyeri...

Azlina
******
wslm...samalah kita dok terliur,angannya nak buat dh lama..tapi bila ada nenas depan mata..brommmm2 terus buat..cair seh!! hihi