RESEPI PIZZA SEDAP & SIMPLE

(Resepi pizza sodap ni saya perolehi dalam laman web..nama tuan punya resepi ini saya terlupa catit..tapi saya masih mencari...harap di halalkan ya..& tqvm untuk resepi ini ya,anak2 saya suka sangat.."katanya x yah beli kat pizza hut lagi"...Meh kita layan resepinya...)

Bahan-bahannya:
280gm tepung gandum
15gm butter
1 sudu teh gula
1 sudu garam
1 sudu yis(mauripan)
180ml air suam
sedikit keju parut atas pizza


CARANYA:larutkan gula dalam air suam(biarkan hgga berbuih) cairkan butter...ayak tepung & masukan yis & butter...uli sampai licin & x melekatkan dijari...biarkan doh 40-50 minit(kembang 2 kali ganda)....kemudian uli semula & bahagi 2....canaikan menjadi leper&letak dlm dulang,cucuk2 dengan garpu.......masukan sos & parutkan keju & bakar dlm 20minit...

RESEPI SOS:
(tang sos nya resepi saya sendiri..tapi leh tahan juga..hihi)
3 biji bwg putih,1 biji bwg besar,sedikit daging hancur,isi ayam,4 sudu besar sos tomata & sos cili..nak pedas bubuh banyak2,sosej di potong2(klau suka bubuh nenas,lada,cendawan butang)
TUMIS SEMUA BAHAN & LEH LETAK ATAS PIZZA TADI... masuk dalam oven..

 SELAMAT MENCUBA...

Tiada ulasan: